مقاله

ارایه یک مدل اثربخش در برنامه ریزی آموزش ایمنی به شهروندان

با توجه به اینکه در ایران سالیانه افراد زیادی دچار حادثه شده، آسیب می بینند و یا جان می بازند، و هم چنین علاوه بر آسیب های جسمی، روحی روانی و خسارت های مالی، ساعت های کاری بسیاری در این میان تلف شده و آسیب های عملکردی، فعالیت ها و پیشرفت کشور را با چالش و هزینه های بیشتری روبرو می سازد. از این رو نیاز به یک برنامه آموزشی اثربخش لازم و ضروری می باشد.

بنابراین بررسی و آگاهی از نتایج و بازده آموزش، لازمه فرآیند آموزش است و با این کار است که حلقه آموزشی تکمیل می شود. آموزش های ایمنی از نظر جهانی به عنوان مهم ترین وسیله کاهش هزینه های مادی و انسانی حوادث و بیماری های شغلی شناخته شده است، لذا ارزیابی اثربخشی دوره های آموزشی از یک سو، آینه ای فراهم می آورد تا سازمان های امدادی تصویری روشن تر از چگونگی کم و کیف فعالیت های آموزشی به دست آورند. از سوی دیگر، برنامه ریزان و کادر آموزشی سازمان ها را مجهز می سازد تا نسبت به جنبه های مثبت و منفی برنامه آگاهی پیدا کنند و از این راه به اثربخش کردن برنامه ها و فعالیت های آموزشی یاری برسانند.

در این بررسی تلاش می شود تا در ابتدا چرخه تصمیم گیری در فعالیتهای آموزشی تشریح شده، و سپس از راه معرفی گام به گام روش های ارزیابی زمینه آشنایی مدیران و کارشناسان آموزش با این مهم فراهم شود، سپس مدل ارزیابی اثربخشی آموزش کرک پاتریک به عنوان یکی از مدلهای ارزیابی اثربخشی معرفی خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید